Prezentování VII. – podpůrné prostředky

Máme hotovou prezentaci a je potřeba ji pořádně vyšperkovat. To znamená zdůraznit důležité a vypnout u nedůležitého. Ještě před tím než se budeme věnovat vystupování, zaměříme se na podpůrné prostředky. To jsou veškeré věci, které se můžou využít v prezentaci.

  • Kancelářská sponka
  • Osnova na papírku
  • Tužka
  • Ukazovátko
  • Prezentace
  • Exponát
  • Tabule

Pomůcky budeme představovat podle pořadí výše. Ukážeme si proč je využít. Primárně proto, že upoutají pozornost posluchačů a donutí mozek zapsat obraz události. Prostě ten nevyužívaný nástroj v lidské hlavě nenudíme.

Kancelářská sponka

je v podstatě podpůrný prostředek pro nás. Až výsledky jeho použití působí na posluchače. Využíváme kancelářské sponky na potlačení trémy a uklidnění rukou. Rizikem je použití obou rukou a to už upoutává pozornost posluchačů.

Snižuje trému

Uklidňuje ruce

Nepoužívat obě ruce!

To si je raději uřízněte a prezentuje s pahejlkama.

Osnova na papírku

je dalším nástrojem pro prezentujícího. Jistě taky mírně eliminuje trému. Hlavně nám pomáhá neztratit nit. A plynulost projevu bez excesů a útěků mimo. Pomáhá posluchači zapamatovat si sdělení. Ano, přesně tu jednu jedinou věc co chceme, aby si pamatovali. Proč to říkáme.

A teď bacha. Existují 3 základní pozice, kde můžeme osnovu mít. A pak taky na čem. Dávejte si bacha na to, co s vámi jení pozice může udělat.

Papír Obrazovka
Nad publikem Pohled do dálky nad publikum působí asi nejlépe. Bývá horší na provedení. Vyzkoušejte, zda se vám tam nic neodráží. Mohlo by se stát, že nic neuvidíte.
V ruce Dostatečně malý, aby netvořil bariéru mezi vámi a publikem. Nemanipulujeme s ním tak, aby posluchači viděli jeho obsah. Telefon/tablet/čtečka jen si vyzkoušejte, že nevypadáte jako když na tom zrovna pracujete.
A vypněte si automatické otáčení displeje.
Pod nohama Jednoduchá varianta a máte volné ruce. Nekoukejte tam moc často jinak si publikum bude bez očního kontaktu dělat co chce. Nevtáhnete ho do prezentace. Podobné jako papír. Jen pozor i na odrazy.

Tužka

    1. je velmi rozšířený a velmi zákeřný udělátko. Máme ji neustále po ruce a tak bývá první věcí v našich rukou. Jasně souhlasím. Dá se použít jako ukazovátko. Jen s tím raději cvakáme. Cvak. To je dost výrazný a otravný zvuk. Cvak. Jen co to napíšu tak to slyším. Cvak. Slyšíte to taky? Cvak. Vlastně tím vytěsňuji vše na co myslím a úplně v mysli vidím mačkání tužky. Cvak. Tomu se dá vyvarovat držením necvakací tužky (např. otáčecí, pero s víčkem, jednorázová propisovačka, obyčejná tužka).

 

    1. má často hodně malých částeček, ze kterých se skládá. Když už necvakáme z nervozity, zaměstnáváme ruce jinak. Šroubujeme. Pomineme to, že na to potřebujete dvě ruce už jen to samo o sobě vypadá příšerně. Dříve nebo později vám z ní něco spadne. Není otázka „jestli“ něco spadne. Existuje jen KDY to spadne. Představa přednášejícího máchajícího rukama jako by odháněl mouchy s následným skokem po hlavě pod první řady, je typ incidentu, který opět naprosto smaže sdělení celé prezentace. Vemte si jen obyčejnou tužku bez gumy na konci.

 

    1. zároveň slouží i jako ukazovátko. Se sponkou ukážete prd. Na rozdíl od toho jsou na konci tužky upoutány oči posluchačů alespoň v první řadě. Tím získáváte výhodu směrování jejich pozornosti. Pokud je opravdu nenudíte, budou sledovat tak jak ukazujete (stejně funguje i dirigentská taktovka jen s muzikou). Když chcete aby sledovali vás mějte tužku před tělem nad úrovní pasu. Upoutání pozornosti na určitý bod/předmět/cokoliv na něj natočte hlavu a plynulým pohybem, jako když umisťujete poslední třešničku na dort, přesuňte konec tužky na to cokoliv co to je.

 

Ukazovátko

je vaší prodlouženou rukou. Díky němu se stáváte rytíři Jedi. Ovládáte neviditelnou sílu. Sílu pozornosti publika.

Posluchače si můlžeme představit jako velkou ňuňavou hromadu koťátek. Když budete pohybovat ukazovátkem, oni budou sledovat. Stejně jako koťáka přestávají být zaujatá, když nic nechytí, posluchači se chovají stejně. Nejde o ukázání vágně do prostoru alá „tam někde“. Ukazujte na konkrétní místo/věc/informaci o které mluvíte. Oni budou zaujatí jako by zrovna chytili myšičku.

pevné vysouvací laserové
Díky pevnému tělu se se dobře sleduje na co ukazujete. Posluchač přesouvá pozornost z ruky podél ukazovátka na cíl ukazování.
Odkládejte/stahujte jej když jej nepotřebuje.
Tady bych si osobně dával víc bacha. Nejen, že může být špatně vidět v záři dataprojektoru. Díky tomu, že chybí přímá linka ruka-ukazovátko-cíl posluchači se místo na, většinou stále pokračující, povídání soustředí na hledání malého svítícího bodu. Jednoduše neposlouchají a pak jsou co? Ano, ztraceni.
Magický moment vysunutí.
Pokud jej správně provedete znásobíte pozornost posluchačů. Všechny zajímá, že se něco děje.

Když ho nevyužíváte, tak s ním nešermujte okolo. Posluchači jsou pak na rozpacích, protože neví co dříve sledovat. Myšička nebo sdělení prezentace?

Prezentace

tedy PowerPoint, Prezi, Keynote, Slides… Prostě ta nepodstatná věc co svítí za vámi. Takže tady je hlavní myšlenka a tu si nechte vyrýt zezadu na sítnici.

Slidy/snímky máme pro dokreslení a znázornění sdělení.

Co to znamená? Nejsou tam pro ukazování všeho co říkáme. Většinou jste na prezentaci nikoli na autorském čtení. Snímky můžete ukazovat obrázky, grafy nebo tabulky. Prostě to, co se špatně vysvětluje a potřebuje vizuální podobu

NEBO

to co zdůrazní co říkáte. Když je řeč o hladu ukažte podvyživené lidi a bídu nebo pravý opak. Tomu jsme se věnovali v obou kapitolách o nástrojích. Dynamika a kontrast. To můžete získat snímky.

Exponát

není tak často využíván. Existují totiž jednodušší věci než použít exponát. Na druhou stranu jde o dost silnou kartu k zahrání. Pokud, ale fakt jen pokud, se to povede dokáže exponát zafixovat sdělení prezentace.

Když si chcete být jisti, že využití exponátu (třeba mozku, útočné pušky, balíku peněz, umělé krve…) bude úspěšné, Zaměřte se na tři klíčové faktory. A to:

  • Vhodnost a přínosnost pro téma (posluchači exponát pochopí a upevní si vizuální představu nebo pocit)
  • Správně načasovaný (ukážete ho posluchačům ve chvíli která je s ním logicky provázaná)
  • Dobře provedený (všichni posluchači vidí/slyší, dostatečná doba ukazování, klidné přesuny, víte co s tím…)
Vhodné, načasované, zvládnuté

Tabule

bývá velmi vděčná pomůcka. Pomáhá udržet ve věcech pořádek. Posluchač se má dobrý pocit, že ví o co jde a že není jediný kdo neumí kreslit. Win-Win. Aby to vše klaplo je dobré být na to připraven. Tedy vím co kreslím a jak to kreslím. Vím čím to kreslím a hlavně mám čím to kreslit. A pak už to jde samo 😉

Check list

Fixy

mám fixy,
jsou na tuto tabuli,
dají se smazat,
jsou vidět,
netečou,
tečou, ale mám kapesníky,
píšou,
vydrží psát až do konce,
mám náhradní.

Křída

ano, na tuto tabuli se píše křídou,
ano, fakt se na ni píše křídou,
mám křídy,
jsou vidět,
mám jich dost,
mám i barevné,
mám kde si umýt ruce,
umím psát tak, aby to neskřípalo

Flipchart

mám správné papíry,
 mám jich dost,
mám jich dost nepopsaných,
zvládl/a jsem je tam uchytit,
jdou otáčet aniž bych zničil časoprostorové kontinuum

K tomu co kreslit by vám měli pomoct některé knížky.

Další nápady už nechám na vás. Takže dnes konec. Pac a pusu příště 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *