Prezentování III. – témata

Po minulé části víme PROČ děláme prezentaci. Víme, jak se mají naši posluchači cítit po skončení. Teď máme cíl a najdeme k němu cestu.

1. brainstormujte, myšlenkomapujte, asociujte, fantazírujte

U zjišťování „proč“ jsem vůbec nemluvil o tématu prezentace. Předtím jsme to vůbec nepotřebovali. Nyní téma musíme vzít a rozložit na podtémata a pod podtémata a pod-pod podtémata a tak dále. Dejte si časový limit, jak dlouho budete téma rozvíjet. Nejlépe do 5 minut max. Připravit, pozor, TEĎ!

Rozvíjení myšlenky na podtémata

2. najděte smysluplné celky nápadů

Máme před sebou množství nápadů, které zahrnout do prezentace. A svou předešlou snahu odměníme tím, že nyní pravděpodobně téměř všechny vyškrtáme. Ale ne tak rychle. Škrtat budeme podle toho komu budeme prezentaci předvádět. Představte si své publikum a zeptejte se sami sebe v jejich roli.

Proč vůbec poslouchám?
Co bych chtěl slyšet?
Co mi bude dávat smysl?
Když budu „poslouchat“, neztratím se v tématu?
Zajímá mě to vůbec?

Můžete si vymyslet i další otázky. Tady se kreativitě také meze nekladou. V podstatě bohatě postačí zeptat se „proč, co a jak?“. Podle těchto odpovědí najděte smysluplné celky témat, o kterých v rámci prezentace můžete mluvit.

Co je to smysluplný celek? Jsou to témata, která na sebe navazují. Dá se mezi nimi plynule přecházet. Mohou být ve vazbě příčina => následek nebo jsou to rovnocenné předpoklady většího celku. Velmi dobrá je i posloupnost, kdy každé téma je zároveň další krok. Ideálně Vám bude prezentace připadat plynulá jako když pomalu vstupujete do vyhřáté vířivky. Prostě jen cítíte příjemné teplo stoupající od kotníků výše až vás obklopí příjemná lehkost. To mají všichni raději než, když je táhnete za nohu po chodech.

3. zahrajte si impro šou

Máme zmyšlenkomapováno a dokonce i vybráno. Což znamená, že přišel čas na „hru“. Tuto část přípravy považuji za klíčovou pro vypíchnutí toho odpovídajícího obsahu. A není ani tak časově náročná jako zábavná. Je důležité tuto hru vypilovat. První použití jsou svázána studem a neprobádaností tohoto nástroje. Takže nevzdávat a zkoušet. Zajímavým (velkým) pozitivem je to, že se rozmluvíte takzvaně „spatra“.

Hra spočívá v plynulém vyprávění vybraných témat. Hra je většinou 5-ti kolová. Začínáte dvěma minutami. Během nich mluvíte o všech vybraných tématech. Nejlépe tak, aby povídání navazovalo. A to dá docela práci. Toto první kolo je pro rozmluvení.

Jakmile je hotovo pokračujete tím samým zadáním. Povídáte o stejných tématech. Tentokráte jen s minutovým časovým limitem. Nyní už je dobré si poznamenat, o čem jste povídali. Další kola se liší pouze stále se půlícím časovým přídělem. Osobně většinou končím povídání u přídělu sedmi vteřin. Zacházet do extrému tří vteřin nebo méně je pro prezentaci zbytečné. Podívám se na hlavní body, které jsem neustále opakoval a tedy považoval za důležité a ty vezmu za klíčová slova a hlavní body prezentace. Je to něco jako zkouška u dělení z 5. třídy.

4. pochvalte se

Jako fakt. Žádný pohihňávání. Pochvalte se. Zasloužíte si to. Už teď máte zaděláno na prezentaci co bude lepší než 99% vašich spolužáků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *