Struktura příběhu – KÁVA

Zaměříme se na strukturu příběhu. Příběhy tu byly mnohem dříve, než jsme se my lidi naučili mluvit. Příběhy tu byly ještě před tím, než tu byli lidé. Lidé se je pouze naučili sdílet. Našli jsme v nich zprávy, které jsou silnější než příběhy samotné. Aby nám tyto zprávy neutekly musí být příběhy vyprávěny ve správném pořadí. Protože když správně odvyprávíme příběh najdeme v něm radost, smutek, zkušenosti, moudrost, ponaučení, minulost nebo budoucnost. Tento článek je o tom naučit se vyprávět příběhy, které mají hlavu a patu.

Tento článek se konkrétně věnuje struktuře příběhu KÁVA.

  • K – kontext
  • Á – akce
  • V – výsledek
  • A – a co z toho

Tyto 4 body jsou vše co k příběhu potřebujete.

Popis struktury

Úvod příběhu patří kontextu. Představujete posluchačům místo a čas, kde se vyprávění odehrává. Patří sem i souvislosti, které budou v příběhu důležité. Ovšem pouze ty, které se váží k příběhu. Žádné jiné. Dalším důležitým představením je hrdina a padouch či výzva. Řádně představte všechny postavy příběhu. Nezapomeňte říci, proč dělají to co dělají.

Ve vyprávění následuje akce. To už je samotný děj. Vyprávíte v jakém pořadí následovaly kroky hlavní postavy. Vyprávění této části hodně ovlivňuje dynamiku příběhu. Můžete zde střídat rychlý sled událostí s barvitými popisy těch nejmenších činností v ději. Budujete napětí na samotné vyvrcholení proto je dobré využívat i dalších možností oživení příběhu. Například pauzy, intonaci hlasu, rychlost vyprávění či vhodnou gestikulaci. Monotónní vyprávění zaručeně uspí publikum jako hodina základů práva.

Po navnadění posluchačů a zamotání příběhu přichází výsledek. Je to část kdy konečně řekneme jak to dopadlo. Je důležité v této části vyprávění odpovědět na všechny otázky o hrdinovi, padouchovi či výzvě. Je potřeba se vyvarovat nakousnutí další otázek či příběhů. To posluchači neuzavírá příběh a bude tak mít horší pocit z vyprávění.

Na poslední část vyprávění se často zapomíná. Říkáte posluchači co z toho příběhu plyne. Tím zajišťujete, že si z příběhu všichni odnesou stejnou myšlenku. Nečekejte, že Vás posluchači pochopí. Přímo bez oklik řekněte, co je přínosem vyprávěného příběhu. Posluchači to ocení a budou si chtít poslechnout i další Vaše vyprávění. O co jde ve sdělení je zde.

Více o příbězích můžete zjistit v knize Přestaňte prezentovat, začněte vyprávět od Moniky Nevol


Shrnutí

  • kontextu: kdy, kde, kdo a co, proč, důležité souvislosti
  • akce: činnosti ve správném pořadí, dynamika a napětí
  • výsledku: odpovědět na všechny otázky, uzavřít příběh
  • a co z toho: zásadní myšlenka příběhu, poselství

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *