Rozdělení velkých úkolů

Napsat diplomku, sestavit výsledovku nebo smontovat auto není práce na jeden večer. Většinou. A nikdo to po vás ani nechce.

O těchto úkolech pravděpodobně víte dávno dopředu. Jediným problémem je dokopat se do toho.

Poradím vám trik. Neříkejte (si), že musíte napsat diplomku. Radši (si) řekněte, že chcete udělat osnovu. Všimněte si hned dvou věcí v tomto přístupu: „chci“ zní úplně jinak než „musím“. Na „musím“ pravděpodobně zareagujete „nechce se mi“, ale v „chci“ už sami slyšíte odhodlání. Můžete tak trochu obalamutit mozek. Další věcí, které si všimněte, je to, co se má udělat – diplomka versus osnova. Osnova tolik nebolí, že ne, nezdá se to nesplnitelné a vzdálené. Dává vám to prostor si dnes ještě pustit ten seriál bez větších výčitek, protože osnovu zvládnete poměrně rychle.

Rozdělte si velký úkol na dílčí úkoly.

Diplomovou práci jistě nebudete psát najednou. Nejprve se podíváte, jaké se nabízí zdroje. Podle toho nejspíš vyplyne osnova, kterou budete dále rozšiřovat na podbody – kapitoly. Nejdříve si zjistíte teoretické podklady, pak budete postupovat k metodám, jaké budete používat v praktické části. V praktické části si zajistíte podklady a potom je zpracujete. Nakonec přijde lepení celkového textu, psaní úvodu a závěru a jako třešnička na dortu citace a formátování. Triumfem bude výběr desek a tisk.

Z tohoto jasně můžete číst, že to nemusíte dělat najednou a že si práci lze určitým způsobem rozdělit. Od teď tedy ne „Musím psát diplomku“, ale „Dneska chci napsat kapitolu o…“ Ne „Nemůžu ven, musím psát diplomku,“ ale „Dneska se chci podívat, jak máme citovat a nastavit si podle toho styly, takže pokud mi kvůli přesunu jednoho obrázku o 2 mm nepřeloží Word 4 stránky do hebrejštiny, nepodbarví úvod žlutě, nepřidá 15 prázdných stránek a v dálce nezahouká sova, budu mít pak čas jít na pár piv. A půjdu rád.“

Stejně tak si můžete rozložit i další činnosti:

vyplňování daňového přiznání = zjištění závazných termínů, zajištění podkladů, nalezení návodu na vyplňování, vyplnění, eventuální hledání pomoci,…

nutnost stěhování = nalezení odhadce ceny stávající nemovitosti, poohlédnutí po realitní kanceláři, obhlédnutí nemovitostí na trhu, porovnání stěhovacích firem, balení, stěhování, vybalování, nahlášení změn na úřady,…

Jistě vás napadne mnoho dalších věcí. Je potřeba se s danou věcí hned nestresovat a spíš popřemýšlet, jak by se dala rozdělit (případně, co by se dalo předat na někoho jiného).

Pokuste se každý den udělat aspoň malý kousek. I kdyby šlo jen o vytvoření úvodní stránky, popřemýšlení o rozpočtu, vypsání preferencí. I malý kousek vás posune dál. Navíc, když si k dané práci sednete, zjistíte, že to není zdaleka tak bolestivé, jako se zdálo, když jste se k tomu přemlouvali. Zvažte také, jak se k tomu postavíte, zda se jedná o proces nebo produkt.

Všechno má své řešení, a pokud to náhodou řešení nemá, je vaším prvním úkolem tomu řešení najít.

One Reply to “Rozdělení velkých úkolů”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *