Debordelizace hlavy

Každý máme starosti. Některé jsou dlouhodobější, jiné rychle pominou, ale všechny mají jedno společné, zatěžují nám hlavu a taková debordelizace hlavy (úklid, zklidnění) by se moc hodila.

Úklid kolem sebe

Na internetu najdete spoustu článků, jak úklidem bytu a věcí kolem sebe pomáháte mysli. Ne vždy je to pravda, starosti s hypotékou nezmizí s utřením prachu. Na druhou stranu pokud budete vědět, kde máte veškeré podklady k té hypotéce a víte, koho v jakých případech kontaktovat, budete moci provádět racionální rozhodnutí.

Zkuste snížit entropii kolem sebe. Nejspíš nebude vše najednou perfektní, ale zbavit se starých věcí a uspořádat věci kolem sebe vás může trochu povzbudit. Minimálně se z otravné práce nebudete vracet s pocitem, že musíte uklidit.

(Trochu) aktivní odpočinek

Dejte hlavě pauzu. Nemusíte nutně odpočívat spánkem, ale zkuste se pro jednou vyhnout televizi, internetu, hrám na telefonu aj. Jděte se raději projít. V ideálním případě do přírody, do zeleně. Vezměte staré pečivo a nakrmte kachny. Zkuste si odpočinout jinak, než jste zvyklí. Mozek bude vstřebávat nové vjemy a upozadí tu část, která se zabývá aktuální starostí.
Malujte a tvořte, zaměstnáte tak levou hemisféru mozku a zapojíte kreativitu. Ta vám pak může pomoci i s řešením problému.
Rozhýbejte se. Svižná procházka nebo projížďka na kole vám rozproudí krev a okysličí mozek.

Všechno nemusí být perfektní

Přestože na něčem vážně makáte, máte to rádi a baví vás to nemusí všechno vyjít úplně stoprocentně. Nebuďte z toho zklamaní a smutní. Vždyť i projekty největších firem se často odevzdávají vypracované na cca 80% (nestíhá se to nebo to není úplně ono) a i jim to projde. Nemějte strach, že byste selhali nebo něco pokazili. Neúspěch by to byl jen v případě, že byste pro to nic neudělali.

Už od školy je nám vtloukáno, že cokoli horšího než „nejlepší“ je špatně. „Jé, ty máš dvojku … a proč to není jednička?“ „Když víš, že ti jako jediný nejde dějepis, proč se nezaměříš hlavně na něj? Pak bys mohl mít jedničky ze všeho!“ Vždyť ale mít na vysvědčení jednu dvojku ještě nikdy nikoho nezabilo!

Neřešte perfektní výsledky, pokud jste se dostali do dalšího ročníku, pokud je práce alespoň dobře (i když ne výtečně) odvedená a jestli vaše dítko umí aspoň pozdravit a poděkovat, tak (i když jinak drobí při jídle všude) pořád to všechno dopadlo docela dobře a nic zlého se neděje.

Pište si

Pokud vás něco trápí, dostaňte to z hlavy. Napište to. To je důvod, proč tolika lidem pomáhá vést si deník. Nebo to někomu řekněte, třeba takové popovídání s kamarádem/kou u čaje může mít blahodárné účinky. I kočka může mít pochopení, ale to už záleží na její povaze…

Pokud vás deník nebo čajovna neláká, tak minimálně večer před spaním si napište na kus papíru, co musíte udělat a na co nemáte zapomenout – to kvůli tomu, abyste mohli jít klidně spát a nemuseli myslet na to, co všechno vás ještě čeká. O tom mluví i příběh se sklenicí vody.

Dýchejte

Uklidnění před prezentací nebo před spánkem dosáhnete pomocí dýchání. Pokud se potřebujete takto zklidnit, najděte si pohodlnou pozici a zajistěte, aby vás nic nerušilo.

Při nadechování počítejte 4
Zadržte dech a počítejte od 7
Vydechujte při počítání do 8

Spěte aspoň 7 hodin denně a odstraňte nepříjemné zdroje světla (prodlužovačky, stand-by režim u TV apod.). Vyhněte se večernímu brouzdání po internetu na mobilu. Choďte spát ve stejnou dobu a ve stejnou dobu vstávejte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *